Tuesday, 27 September 2011

Kempen Back To Fitrah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih diberi peluang untuk terus berjalan mencari keredhaanNya di muka bumi ini. Baru-baru ni kat Kolej Harun Aminurrashid telah berlangsung Kempen Back To Fitrah dan aku merupakan salah seorang yang berkempen (terima kasih kat Kak Emy & Abg Husairi). Alhmadulillah, perjalanan kempen berjalan dengan lancar.

Pada mulanya, memang x dapat sambutan ramai, biasalah perkara yang menjurus ke arah kebaikan ini memang baanyak halangan dan dugaannya. Kitorang pun diminta untuk membuka booth pada keesokan harinya. Alhamdulillah, sambutan memberangsangkan.

Pengalaman aku berkempen memang x akan dilupakan... Nak stop orang tengah berjalan, pastu edarkan flyers agama, nak terang sikit2 pasal kempen... Ya Allah... tuhan je tahu betapa tebalnya mukaku masa e2. Tapi, apabila difikir-fikirkan kembali, kenapa kita malu melakukan kebaikan? Kenapa kita malu untuk mengajak kawan-kawan lain ke jalan yg benar? Pelik bin Ajaib perasaan yg kini melanda dalam diri kita.

Ape2 pun, banyak yang aku belajar dari kempen BIAH...

1) Jangan sesekali kita malu untuk melakukan kebaikan

2) Pentingkan pandangan Allah daripada pandangan manusia

3) Lakukan sesuatu kerja hanya kerana Allah taala bukan kerana semangat, kerana semangat kita tidak statik.  (kejap bersemangat, kejap x) - Kak Emy Nazira

4) Ingin menyampaikan sesuatu kepada orang lain haruslah mempunyai ilmu di dada.

5) "Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, krn aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang 2 hanya dapat menyampaikan dakwah apb dia sempurna, nescaya x akan ada pendkwah. Maka akn jd sikitlah org yg mmberi peringatn.
 (Imam Hassan Al-Basr)

* Semoga kita dapat sama-sama membaiki kelemahan masing-masing...

Monday, 19 September 2011

Kenangan Terindah (Kembara Alam)

Alhamdulillah... Bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan izinnya dapat aku "mengepostkan" lagi ceritaku di dalam blog yang serba kekurangan ini. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w.

Tiada yang istimewa yang ingin ku kongsikan hanya kenangan semalam yang tidak akan pernah ku lupakan.
Semalam pelajar-pelajar daripada Group A & B Kembara Alam baru je balik dari Kem Amali selama 3 hari 2 malam termasuklah aku salah seorang pesertanya...

Mula-mula sampai di sana, keadaan agak kelam kabut dan suasana pulak suram je (untuk diri akulah). Suram sebab x de kawan yang rapat dalam kumpulan... Tapi setelah beberapa aktiviti berlangsung, alhamdulillah memang nice dapat kenal kawan2 baru... Ape yang aku boleh simpulkan di sini, andai kita ingin meluaskan lagi persahabatan kita dengan orang lain, jangan sesekali kita 'menjudge' seseorang itu sebelum kita mengenali mereka... Dan ape yang paling penting ialah keikhlasan kita untuk berkawan dengan seseorang...

Gambar kat atas ni plak adalah gambar time kembara malam (program under Kembara Alam). Its so nice to have all of you as my friends...


Sahabat...
Lantaran ukhuwah kita bertemu
Merangkak menimba ilmu
Dan berlari mencari misi
Terkadang menyendiri memujuk hati
Mencari ihsan dari Ilahi
Untuk berkumpul tegakkan hakiki

Sahabat,
Di jalan ini kita menakung tangisan
Di jalan ini bergolak kedamaian
Di jalan ini bersepadu harapan
Di jalan ini terukir kegembiraan

Wahai sahabat,
Dirimu umpama fajar
Penyeri cahaya dalam kegelapan
Penabur semangat membina kesabaran
Pencetus ihsan dalam kekalutan
Penawar duka meniti bahagia

Aduhai sahabat,
Kita bersama merencana impian
Dalam melangsai pengharapan
Kita bersama merungkai permasalahan
Dengan juang berterusan
Kita bersama membina kekuatan
Dalam kental persahabatan

Sahabat,
Paterikan janji bersama
Istiqamah dengan jalan ini
Rasa syukur pada Yang Esa
Punya sahabat istimewa sepertimu
Moga bertemu lagi
Bersama kalungan mahkota Bidadari Syurgawi.





O Allah

O’ Allah,
Possessor of Majesty, Magnificence, and Might
Let comfort take the place of sorrow,
Make happiness come after sadness,
And let safety take the place of fear,
O’ Allah,
Soothe burning hearts with the coolness of faith,
Give peaceful slumber to the restless and serenity to disturbed souls,
Guide the confused ones to Your light and those that are astray to Your guidance,
Remove evil whispers from our hearts and replace them with light
Destroy falsehood with truth
Crush the evil plots of the Devil with Your Army of Angels
Remove from us misery, affliction, and anxiety
O’ Allah,
We seek refuge in You from fearing anything except You,
From depending upon anyone except upon You,
From putting our full trust in anyone except in You,
From invoking anyone other than You,
You are the Supreme Patron and an Excellent Protector

Thursday, 1 September 2011

Kusudama Raya

Hari Raya tahun ni aku hias rumah aku dengan origami (seni lipatan kertas dari Jepun). Just want to share with my friends how to make Kusudama.

STEP 1
Take the paper square, and fold it in half the diagonal way. It should now look like a triangle.










STEP 2
Take the two 45 degree angle flaps, and fold them to the top point. You should now have a formed square.













STEP3
Fold the flaps backwards, half way, so that the folded back edges line up with the edges of the
square beneath.

 
 STEP 4
Unfold as shown.







  

STEP5
Open each flap and flatten it along the creases made in the previous steps. If you are confused, take a look at the image for further guidance.









STEP 6
Turn it over.









STEP 7
Fold one of the triangular flaps in, against itself.
















STEP 8
Repeat with the other flap and turn over again.









STEP 9
There should be a crease going along the middle of each of the 
 two flaps or triangles, fold along those creases.









STEP10
Glue the top of the folded flaps, or where indicated by the image. Using a glue stick may be a good idea, since it dries so quickly, or you can use white liquid glue as shown here.

 






STEP 11
Take the folded flaps and bring them together, fastening them in place, it may slip off, so you could try lightly taping it together, or hold it in place.









STEP 12
Make four more of these.









STEP 13
Apply glue to the "center" of each piece. The "center" is where the folded edges meet (where they were glued together previously). Spread out the glue so that the centers of the pieces can stick together securely.












STEP 14 
Wait for the glue to dry completely, otherwise, the petals will slip apart.










STEP 15

Repeat with all of the other petals. Glue everything together in a circular formation. Using paperclips to hold the petals together works well.

STEP 16
You are now finished.









Selamat Mencuba seni lipatan daripada Jepun....

Monday, 29 August 2011

Chicken Ala Carte

  Oooo....Ooooo... Balik kampung...
 Oooo....Ooooo... Balik kampung...  
 Hati girang...

Alhamdulillah, sampai jugak aku kat kampung halaman tercinta...   Balik kampung beraya 
bersama-sama dengan sanak saudara dan keluarga tercinta...Sebelum beraya ada berbaki
dua hari pose kat rumah... Syukur kehadrat ilahi kerana sempat merasa berbuka dengan 
lauk yang dimasak oleh mak... Along aku pun sudah mengotakan janjinya padaku... iaitu... 
berbuka dengan... (gambar di bawah). Terima kasih along...

Teringat aku akan satu video yang kawan aku sharekan kepadaku. Sama-samalah kita
hayati video ini dan sama-sama kita koreksi diri kita untuk sepanjang Ramadhan tahun ini, 

adakah kita bersederhana ataupun kita berlebih-lebihan... Fikir-fikirkanlah...


*Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan

Thursday, 28 July 2011

Ai / Mohabbat / Mahabbah / Love / Sarang / Cinta

Cinta kepada Allah,
Cinta Rasul,
Cinta Ibu bapa,
Cinta kepada Ummah,
Cinta kepada Kecemerlangan
Mari kita bersama Cinta 5 perkara

Hati apabila ditautkan dengan perasaan cinta, secara tidak langsung perasaan kasih & sayang e2 akan timbul. Tetapi, jika adanya perasaan kasih & sayang e2, x semestinya akan melahirkan perasaan cinta. cinta hanya layak disandarkan kepada seseorang yang telah ditentukan jodohnya oleh Allah untuk kita....

Ya allah..
jika aku jatuh cinta..
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu..
agar bertambah kekuatanku untuk mencintaimu..

Ya rabbi...
jika aku jatuh hati..
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya bertaut padamu..
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaimu..

Ya rabbul izzati..
jika aku rindu..
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanmu..

Ya rafi'..
jika aku menikmati cinta hambamu
jangalah kenikmatan itu..
melebihi nikmatnya bermunajat kepadamu..

Ya mu'iz..
jika aku jatuh hati pada hambamu..
jangan biarkan aku terjatuh dalam perjalan menyeru manusia kepadamu..

Ya'azim..
jika aku merindui hambamu..
jangan biarkan aku melampaui batas..
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepadamu...

Ya allah..
berilah aku mencintai orang yang beriman..
dan berilah orang yang beriman mencintaiku..

amin ya rabbal alamin..

Cinta yang kekal abadi hanyalah cinta kepadaNya. Tiada kekecewaan apabila kita bercinta denganNya kerana di dalam percintaan denganNya, rahmat kasih sayang dan belas kasihanNya x terhingga. Dia juga tidak akan pernah memungkiri janji-janjiNya kepada kita walaupun kita sering memungkiri janji-janji kita. Adakah kita sedar bahawa setiap hari, 5 kali kita berjanji dengaNya, tetapi kita akan memungkiri janji e2 selesai sahaja janji2 e2 kita lafazkan. Namun, Dia tetap membantu kita apabila kita di dalam kesusahan dan apabila kita menyerahkan hidup kita ini hanya kepadaNya. Itulah cinta sejati dan akan kekal abadi...

Cintai manusia, manusia akan mati
Cintai bunga, bunga akan layu
Cintai harta, harta ditinggal pergi
Cintailah ilahi kerana ia adalah cinta yg kekal abadi...

* Put your trust to Allah because He never failed what He had promised to His servants*

Qalbu @ Hati

Assalamualaikum & salam sejahtera buat sahabat-sahabat seperjuanganku...
Tiada qalam seindah Al-Quran,
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

Hari ini aku ingin berkongsi sedikit tentang hati. Hati merupakan segumpal darah yang mengawal segala perbuatan manusia.Bukan otak ke yang mengawal perbuatan manusia??? Mesti ada yang tertanya-tanya. Secara zahirnya memang otaklah yang mengawal segala perbuatan kita tetapi secara tersiratnya hati e2lah yg mengawal anggota lain. Jika baik hati e2 maka baiklah segala anggota lainnya...

Pelbagai cara boleh kita lakukan bagi mengekalkan hati kita ni bersih. Boleh diibaratkan macam kita sentiasa mencuci tandas bagi mengekalkan kebersihannya.Macam2 kita guna... Clorox, Ajax, Mister Muscle... Ishk2 He2. Same jugaklah dengan hati kita...

1) Istighfar & Berzikir (sesungguhnya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang)
2) Sentiasa muhasabah diri & memaafkan org lain (seseorg yg terlebih dahulu meminta atau memaafkan org,
    maka dia akan mendapat tempat di sisi Allah di akhirat kelak)
3)Membaca Al-Quran & melakukan solat2 sunat
4) Sentiasa berdoa & bertawakkal kepada Allah (doa e2 adalah senjata mukmin)
5) Sentiasa melakukan perbuatan yg blh mendekatkan diri kpdNya

Ingatlah wahai sahabat (peringatan buat diriku jua), ilmu e2 ibarat nur (cahaya). Salah satu sifat cahaya adalah x menembusi sesuatu objek yang legap. Maka jagalah hati kita daripada menjadi satu objek yang legap yg boleh mghalang cahaya ilmu e2 daripada menembusi hati kita...

Segala yang baik e2 datangnya daripada Allah dan yg buruk e2 juga dtg drp Allah ttp telah disandarkan kpd saya insan yg lemah ini. Semoga kita sama2 berada dibawah lembayung rahmat kasih sayangNYA dan berada di bawah sayap2 para malaikat yang memayungi sesiapa yg sedang menuntut ilmu Allah.. Insyaallah bittaufiq wannajah...